#laInstantània amb OtakUAB

DSC_0424

Aquesta setmana a #laInstantània tenim amb nosaltres el col·lectiu d’estudiants OtakUAB. Un grup d’amants de la cultura asiàtica, capaços de transferir la seva passió a la resta de persones. Veiem què ens expliquen el Xavier, estudiant de Traducció i Interpretació; el Raúl, que cursa la carrera de Dret; l’Alejandro, estudiant d’Estadística aplicada; i el Francisco, estudiant del Grau en Medicina.

  • Quan i com vàreu començar a participar en el món associatiu i, concretament, amb OtakUAB?

Per a tots nosaltres és la nostra primera experiència associativa.

Actualment, el col·lectiu està constituït per unes 50-60 persones, amb diferents graus de participació. Val a dir, però, que les persones que passen per l’Hotel d’Entitats casi diàriament són unes 30.

Raúl: Jo vaig començar a OtakUAB quan era a primer (i ara soc a quart), o sigui que fa ja 3 anys. Vaig començar a mirar elDirectori, on estan registrats tots els col·lectius de la UAB, perquè jo ja pensava que al campus hi podia haver un col·lectiu  relacionat amb el Manga-Anime, però no sabia ben bé quin, i vaig trobar OtakUAB.

Alejandro: Jo rondo per aquí fa quatre anys, però el col·lectiu el conec fa sis. Vaig venir amb el meu institut a fer una visita a la UAB i vaig veure cartells de l’associació. Fa 5 anys vaig anar al primer karaoke i l’any següent vaig entrar a la universitat i, en conseqüència, al club.

Francisco: Jo el vaig conèixer perquè abans d’entrar tenia una amiga que estava fent aquí la carrera de Nanotecnologia, ella n’era membre, però no activa. Em va comentar que hi havia una associació d’Anime i vaig pensar, “ja que faig medicina i sóc un friki, m’apuntaré a una associació d’aquest caire”.  Dubtava, però finalment em vaig decantar per OtakUAB i estic molt content.

Xavier: Jo ja fa set anys que formo part d’OtakUAB. Un amic meu de l’institut n’era membre i em va parlar sobre l’existència del col·lectiu. Em vaig apuntar i cada vegada vaig estar-hi més involucrant: sóc expresident, vaig estar també com a secretari… He fet de tot una mica.

  • Quin és l’objectiu principal d’OtakUAB?

En resum, l’objectiu és difondre el Manga i l’Anime, posant èmfasi en la cultura asiàtica (principalment la japonesa). Això, no és que sigui original ni que ho hagi inventat l’associació com a tal. Fa uns 7 anys hi havia una altra associació amb la que compartíem bastants objectius, principalment el de donar a conèixer a occident la cultura asiàtica. Quan van desaparèixer, nosaltres vam acollir els membres que encara estaven vinculats, però que no podien mantenir l’associació. Actualment, aquests membres tiren endavant aquesta branca d’OtakUAB.

Un altre objectiu a destacar és el d’estar amb gent de gustos afins i passar-s’ho bé.

Som un col·lectiu per tota aquella gent que han vist una sèrie Manga a la infància o a l’actualitat i els ha quedat curiositat i ganes de seguir coneixent-ho, també pels que són fans incondicionals o per aquells que encara no ho coneixen i els crida l’atenció.

  • Pròximament, quines activitats/accions teniu previstes?

Diàriament estem a l’Hotel d’Entitats i la gent va passant. Acostumem a dinar tots junts i comentar les novetats, com ara quin capítol va sortir abans d’ahir o quins són els nous videojocs…

Activitats en fem moltes: karaokes, projeccions de films… Una vegada al més intentem organitzar un joc de cartes que es diu “Force of Will”. Un joc creat per una empresa japonesa. Això és així ja que, l’any passat, va donar la casualitat que ens vam trobar els responsables de la distribució a Espanya al Saló del Manga. Vam parlar i va resultar ens vam interessar mútuament els uns pels altres. Nosaltres vam veure l’oportunitat de fer una activitat nova que abans no fèiem i d’aquí va néixer aquesta col·laboració. Així, també podem afirmar que fem tallers d’iniciació, torneigs…

A l’abril farem l’activitat grossa, que són les Jornades Orientals. Quatre dies plens d’activitats on hi haurà una paradeta a la Plaça Cívica, tindrem menjar instantani i diferents tallers i exposicions.

Estem organitzant, també, una taula rodona/col·loqui sobre autoedició de còmic i  Manga. Sovint portem ponents a fer conferències. Fa dos anys, per exemple, va venir el Javier Puertas de “SelectaVisión”.

Volem dir que, aquest any, hem introduït una targeta de punts. Qui té la targeta, a cada activitat que acudeix, se li marxa un segell. Així vas acumulant punts i els pots bescanviar per llibres, xapes, menjar… És un incentiu i ajuda a procurar la constància a les activitats.

  • Ens podríeu dir alguns aspectes positius de la vostra experiència associativa i quins altres us agradaria que milloressin?

(+) La gent que conforma el grup ens hem fet molt. L’associació és molt acollidora amb la gent nova que ve i, malgrat la confiança, ens tenim molt de respecte. Es podria dir que tothom és amic de tothom.

(+) La gent que forma part del col·lectiu està molt implicada. Som part d’una generació que ha crescut veient Anime a la televisió, però aquest món canvia i es modifica, i mitjançant aquest col·lectiu i la seva feina avancem, totxs, a la mateixa velocitat.

(-) A vegades tenim la intenció de fer activitats que finalment no poden fer-se, per exemple, passa molt amb les projeccions, per temes legals i de drets d’imatge. Ara mateix, el procés per poder fer una projecció es molt lent perquè les confirmacions no sempre arriben a l’hora. Això ens perjudica a  nosaltres directament.

(-) A nivell d’organització sempre es pot millorar, no som perfectes!

  • Què li diríeu a algú per que vingués a l’associació?

Vine i ja no voldràs sortir. A OtakUAB rebrem molt bé a tota la gent, sense prejudicis. Dins del col·lectiu et trobaràs gent que en sap molt, o sigui que els teus coneixements sobre cultura japonesa augmentaran. La porta de l’Hotel d’Entitats (un espai exclusiu per a col·lectius), casi sempre esta tancada, però es pot obrir i es pot mirar què hi ha dintre. Nosaltres estem allà.  No mosseguem i us estem esperant!

Cada vegada hi ha més gent interessada en el Manga. El públic és més variat, diferent, potser perquè s’està comercialitzant. Es pot aprendre molt de l’Anime, culturalment parlant, per exemple, sovint hi ha referències literàries i històriques. Permet un accés a la cultura d’una manera que t’entusiasma. El Manga no és només “Dragon Ball”. El Manga pot augmentar la teva capacitat d’autocrítica. Hem de combatre els estereotips.

Per contactar amb nosaltres, tenim la nostra pàgina web i perfil de Facebook. També el nostre mail. Tot i així, no oblidis que sempre ens podràs trobar a l’Hotel d’Entitats!!

 

 

Leave a Reply